Rygg og nakke

Kiropraktor Sørli hjelper deg med alt av ledd- og muskelplager. Vi har som visjon å gi pasientene et liv i bevegelse gjennom en friskere og mer aktiv hverdag. Kontakt oss i dag.

Ryggraden vår

Ryggraden er bygd opp av 33-34 uregelmessige knokler, som vi kaller ryggvirvler. Virvlene har forskjellig utseende ut fra hvor de er lokalisert i ryggraden, og de holdes fra hverandre av mellomvirvelskiver. Bakenfor ligger små ledd kalt fasettledd eller bueledd. Hele ryggsøylen holdes fast ved hjelp av sterke leddbånd som omhyller hele ryggraden.

Når du beveger på ryggraden din, rører du på leddene mellom virvlene - og mellomvirvelskiven virker som en støtdemper på bevegelsene. Egentlig er det muskulaturen vår som beveger ryggen, og alle prosessene som foregår når du beveger deg, blir kontrollert og styrt av nervesystemet. Skjer det noe med dette samspillet, får du en nedsatt bevegelsesfunksjon.

En kiropraktor kan hjelpe deg med å undersøke ryggen grundig for å se om det er mulig å avdekke hvor feilen ligger og hva som dermed er årsaken til smertene.

Mange sliter med ryggproblemer

Det er antatt at 80-90 prosent av befolkningen kommer til å oppleve ryggsmerter i løpet av livet. I noen tilfeller kan smertene oppstå plutselig, som ved smertefulle kink og hekseskudd, eller på grunn av muskelknuter, stive leddforbindelser eller prolaps som har utviklet seg over tid. Ryggen kan også være opphav til smerter og utstråling nedover beina, som ved isjias.

Gjennom å gå gjennom din sykehistorie, og ved å ta en grundig undersøkelse av ryggen din, kan en kiropraktor stille diagnose som forklarer smertene og hvorfor de oppstår. Det mest sentrale i kiropraktorens undersøkelse er å lokalisere funksjonsfeil, også kalt låsning, i ryggraden eller i andre deler av skjelettet. Slike funksjonshemmelser kan ofte være årsaken til plagene dine, spesielt hvis de skaper irritasjon i lokale muskler og vev - og dermed påvirker smertemekanismer i nervesystemet.

Vanlige symptomer på ryggsmerter:

• Stiv og vond rygg
  • Det “hugger” tak i ryggen og gjør vondt ved enkelte bevegelser
  • Utstråling i seteregionen eller nedover baksiden av beina
  • Nummenhet og prikking i seteregionen, hofte eller nedover beina
  • Smerte i ryggen ved hosting og nysing

Når bør jeg kontakte kiropraktor?

Akutte ryggsmerter, også kalt kink, hekseskudd eller akutt lumbago, er en smertefull, men som regel ufarlig tilstand. De fleste som får akutte ryggsmerter blir bedre i løpet av noen dager. Akutte ryggsmerter er vanlig etter løft, fall, vridninger eller etter bilulykker og whiplash. Skulle tilstanden vedvare, og du har ryggsmerter over lengre tid, bør du oppsøke en kiropraktor for vurdering, råd og behandling.

Mange oppsøker kiropraktor på grunn av isjias. Dette er en lidelse som stammer fra ryggen, men som kan gi smerter/ubehag i seteregionen og hofter i tillegg til utstråling nedover baksiden av beina. Ofte er det en prolaps fra en mellomvirvelskive som trykker på isjasnerven og forårsaker smertene. En MR-undersøkelse, henvist av kiropraktor eller lege, kan gi svar på det. Videre behandling for isjia har som regel svært godt resultat hos kiropraktor.

kiropraktor-henrik--33

Stiv nakke og nakkesmerter

Opplever du at nakken plutselig låser seg og er stiv og stram? At det er vondt å snu på hodet? Eller at du har vondt på et bestemt sted i nakken, eller at det går smerter fra nakken og ut i skuldre og arm? Ved nakkesmerter er det heller ikke uvanlig å føle seg litt svimmel og kvalm. MEN: Har du i tillegg feber, oppkast og er ømfintlig for lys, bør du ta kontakt med lege for utelukke sykdom.

Stiv nakke og nakkesmerter kan for eksempel utløses av stress, nedsatt syn eller brilleproblematikk, ugunstige arbeidsstilling, statisk arbeid, uheldig sovestilling eller for lite eller for mye trening.

Kiropraktor Sørli vil alltid undersøke deg grundig før en behandling starter, og noen ganger vil det være nødvendig at kiropraktoren henviser til røntgen eller MR-undersøkelse.

De fleste pasienter med nakkesmerter har god nytte av kiropraktorbehandling. Kiropraktisk behandling gjenoppretter normal funksjon i bevegelsesapparatet for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet.

Interessert i å høre mer?

Mange forbinder en kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men visste du at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd- og muskelplager i hele kroppen - fra topp til tå? Kiropraktoren hjelper deg gjennom leddbehandling og muskulære teknikker.

Noe for deg? Ta kontakt med Kiropraktor Sørli.